Asociacija “Radviliškio miesto vietos veiklos grupė” su Centrine projektų valdymo agentūra 2024 m. rugsėjo 23 d. pasirašė projekto “Radviliškio miesto vietos veiklos grupės strategijos administravimas”, Nr. 11-006-T-016, finansavimo sutartį.
Projekto įgyvendinimo pradžia: 2024 m. rugsėjo 23 d.
Projekto įgyvendinimo pabaiga: 2029 m. rugsėjo 28 d.
Projekto tikslas – sudaryti palankias sąlygas Radviliškio miesto 2023-2029 m. vietos plėtros strategijos įgyvendinimui.
Projektu sprendžiamos problemos: Radviliškio miesto vietos veiklos grupė (toliau – RMVVG) įsteigta 2015 m liepos 30 d. Steigėjai – 3 sektorių atstovai: vietos NVO, verslo ir vietos valdžios atstovai. RMVVG parengė vietos plėtros strategiją „Radviliškio miesto 2023 – 2029 m. vietos plėtros strategija“ (toliau – Strategija), kuri 2024-05-13 Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymu Nr. 1V-338, įtraukta į patvirtintą siūlomų finansuoti vietos plėtros strategijų sąrašą. Strategijai įgyvendinti skirti 1 199 999,69 eurai Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.
Radviliškio mieste susiduriama su įvairiomis demografinėmis, ekonominėmis ir socialinėmis problemomis. Demografiniai duomenys, rodo nuolatinių miesto gyventojų skaičiaus mažėjimą. 2022 m. pab. duomenis lyginant su baziniais 2018 m. duomenimis, gyventojų skaičius Radviliškio mieste sumažėjo 0,36 proc. arba 55 gyventojais. Analizuojant tais pačiais metais gyventojus pagal amžiaus grupes matome, jog mieste mažėja jaunimo (0-15 m.) ir pensinio amžiaus gyventojų dalis, o darbingo amžiaus gyventojų dalis didėjo. Bendrasis mirtingumas 1000 gyventojų Radviliškio r. buvo didesnis nei Šiaulių apskrities ar šalies, šio rodiklio reikšmė padidėjo 7,69 proc., tuo tarpu gimstamumas analizuojamu laikotarpiu sumažėjo 27,27 proc. Taigi, gimusiųjų skaičius visu analizuojamu laikotarpiu turėjo tendenciją mažėti, tuo tarpu mirusiųjų – kintančią didėjimo tendenciją, kas lemia vis didėjantį socialinių paslaugų poreikį ir socialinės atskirties didėjimą.
Radviliškio mieste aktualu stiprinti socialinėje atskirtyje esančių asmenų socialinę integraciją, kadangi senatvė, negalia, sveikatos sutrikimai, susiję su daugeliu pokyčių žmogaus gyvenime, įtakoja poreikį vyresnio amžiaus ir negalią turintiems asmenims, būtiną ilgalaikę įvairaus pobūdžio pagalbą. Analizuojant 2018-2022 m. laikotarpiu Radviliškio r. savivaldybėje socialinių pašalpų gavėjų skaičius mažėjo (7,52 proc.), o socialinę pašalpą gaunančių šeimų skaičius didėjo nežymiai (1,12 proc.), tačiau išlaidos socialinėms pašalpoms padidėjo 26,29 proc. arba 444,7 tūkst. Eur. Radviliškio r. savivaldybėje buvo 141 šeimose globojamas vaikas. Vaikų, kuriems nustatyta globa (rūpyba) skaičius Radviliškio r. mažėjo (30,86 proc.). 2022 m. Radviliškio r. buvo 56 vaikai, kuriems nustatytas globos (rūpybos) poreikis 25 vaikais mažiau nei 2018 m. Būsto šildymui ir vandeniui kompensacijų gavėjų skaičius padidėjo net 47,38 proc. Tam įtakos labiausiai turėjo elektros energijos ir kitų energijų išteklių kainų augimas. Taigi, socialinės situacijos gerinimui Radviliškio mieste būtina įgyvendinti vietos plėtros projektus, kurie didintų socialinę integraciją, socialinių paslaugų kūrimą, socialinio verslo steigimą, kadangi poreikį socialinėms paslaugoms ir pagalbai, turi įvairios Radviliškio miesto gyventojų grupės: senyvo amžiaus asmenys, asmenys, turintys negalią arba sunkią negalią, šeimos, patiriančios socialinę riziką ir jose augantys vaikai, vaikai, likę be tėvų globos, kiti asmenys, turintys socialinių problemų. Didelis socialinių pašalpų gavėjų skaičius bei jiems mokamų išmokų kiekis apsunkina ne tik socialinę, bet ir ekonominę bei finansinę situaciją Radviliškio mieste. Neužimti asmenys tampa mažiau socializuoti, mažiau prisideda prie miesto gerovės kūrimo. Siekiant gerinti gyventojų gyvenimo sąlygas būtina kurti naujas darbo vietas, skatinti gyventojų verslumą, labiau integruoti juos į visuomenę ir darbo rinką. Radviliškio r. veikiančių įmonių skaičius 2018-2022 m. laikotarpiu augo 13,45 proc. ir buvo didesnis nei Šiaulių apskrities (11,79 proc.), tačiau mažesnis nei šalies (18,37 proc.) rodiklio augimas. Pažymėtina tai, jog nors procentine išraiška, Radviliškio r. veikiančių įmonių skaičiaus augimas nebuvo itin didelis, tačiau vertinant veikiančių verslo įmonių skaičių vienetais matyti, jog Radviliškio r. veikė daugiau verslo įmonių nei kitose Šiaulių apskrities savivaldybėse. Radviliškio r. asmenų, dirbančių su verslo liudijimu skaičius augo lėčiau nei kitose Šiaulių apskrities savivaldybėse. Galime teigti, jog Radviliškio miestas ir rajonas turi gana aukštą verslumo lygį, gyventojai turi pozityvią nuostatą dėl naujų verslų kūrimo ir plėtros. Matome, jog Radviliškio miesto gyventojai turi verslo kūrimo ir vystymo potencialą, kuris nėra pilnai išnaudotas, todėl socialinio verslo kūrimas ir socialinio poveikio teikimas yra būtinas Radviliškio mieste.
Radviliškio r. vidutinis bedarbių skaičiaus 2018-2022 m. procentas sumažėjo 0,60 proc. ir 2022 m. siekė 9,70 proc. Užimtumo tarnyboje registruoto jaunimo (16-29 m.) nedarbo duomenys parodo, jog jaunimo nedarbas Radviliškio r. išaugo 1,3 proc. punktu, tačiau nors ir išaugęs, jis buvo mažesnis nei Lietuvoje. Būtina skatinti kuo aktyviau jaunimo užimtumą, darbinių įgūdžių ugdymą ar jauno verslo kūrimą ar plėtrą. Atsižvelgiant į duomenų analizės rezultatus, tyrimo duomenis, diskusijas su miesto bendruomene, Strategijoje buvo numatyti veiksmai, skirti socialinių ir kitų paslaugų, būtinų mažinti socialinę atskirtį kokybės gerinimui ir plėtrai, bedarbių ir neaktyvių darbingų gyventojų užimtumui didinti, gyventojų verslumui didinti bei socialinio verslo kūrimui. (Informacijos šaltinis Radviliškio miesto 2023-2029 m. vietos plėtros strategija).
Įgyvendinant Strategiją bus besąlygiškai laikomasi horizontaliųjų principų reikalavimų ir bus užtikrintos visos asmenų teisės nepažeidžiant Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos reikalavimų į procesą, įtraukiant miesto bendruomenės, viešojo ir privataus sektoriaus atstovus. Projekto rezultatas – įgyvendinta Radviliškio miesto 2023-2029 m. vietos plėtros strategija.
Projekto tikslinė grupė: 1. RMVVG darbuotojai ir RMVVG savanoriai (jei sudaryta savanoriškos veiklos sutartis), valdymo organai ir valdymo organų nariai;
- 2. Vietos plėtros PĮP rengėjų ir (ar) vykdytojų atstovai;
3. Strategijos įgyvendinimo teritorijos bendruomenė, kai vykdomos informavimo apie RMVVG veiklą, 4. Strategijos administravimo projekto įgyvendinimą ir Strategijos įgyvendinimą.
Projekto veikla: „BIVP metodo taikymas: parama vietos plėtros strategijų administravimui“ Vidurio ir Vakarų Lietuvos regione”.
Projekto poveiklės ir veiksmai:
1.1. Poveiklė. Vietos plėtros projektų atrankos dokumentų parengimas, projektų atranka, vertinimas.
1.1.1. Veiksmas. Vietos plėtros projektų atrankos dokumentų parengimas.
1.1.2. Veiksmas. Vietos projektų atranka ir vertinimas.
1.2. Poveiklė. Vietos plėtros PĮP rengimui ir vietos plėtros projektų įgyvendinimo administravimui reikalingų vietos plėtros projektų rengėjų ir vykdytojų gebėjimų stiprinimas.
1.2.1 Veiksmas. Vietos plėtros PĮP rengėjų ir vietos plėtros projektų vykdytojų mokymai.
1.2.2. Veiksmas. Vietos plėtros PĮP rengėjų ir projektų vykdytojų konsultavimas, informavimas ir metodinės pagalbos teikimas.
1.3. Poveiklė. Vietos plėtros strategijos įgyvendinimo, priežiūros, stebėsenos, vertinimo, atnaujinimo vykdymas ir įgyvendinimo ataskaitų rengimas.
1.3.1. Veiksmas. Vietos plėtros strategijos įgyvendinimo priežiūra, stebėsena, įgyvendinimo ataskaitų rengimas.
1.4. Poveiklė. Vietos bendruomenės informavimas apie vietos plėtros strategijos administravimą ir įgyvendinimą.
1.4.1 Veiksmas. Informacinių renginių vykdymas.
1.4.2. Veiksmas. Informacinių pranešimų rengimas.
Projekto siekiamos stebėsenos rodiklių reikšmės:
P.B.2.0080 Bendruomenės inicijuotos vietos plėtros strategijos, kurioms suteikta parama – 1 strategija.
R.S.2.3034 Pilietinės visuomenės ir privačiojo sektoriaus subjektai, dalyvavę rengiant ir (ar) įgyvendinant bendruomenės inicijuotos vietos plėtros strategijas – 20.
Projekto rezultatas: projekto įgyvendinimo metu bus įgyvendinta Radviliškio miesto 2023-2029 m. vietos plėtros strategija.
Projektą bendrai finansuoja Europos Sąjunga.